ELTiS- Engelska test

Det är alltså så att alla svenska studenter som ska till USA på utbytes år måste göra ett  test som visar att de förstår grundläggande engelska, alltså tillräckligt mycket för att klara sig i ett engelsk talande land. Under min antagnings intervju med Explorius genomfördes även en den på engelska (Jag tror dock detta är olika beroende på vilken organisation du åker med). Tjejen som intervjuade mig frågade då frågor som till exempel, vad jag gillar att göra på fritiden, varför jag vill åka till USA etc. Det hela var väldigt avslappnat och jag fick välja om mamma och pappa skulle vara med eller inte. Det är absolut inget att vara nervös över och de är väldigt förstående att det kan bli fel och att du är nervös. För mig gick det skit men jag vart antagen ändå! Alltså är det ingenting att oroa sig över.  Du ska ju trots allt fara som utbytesstudent för att lära dig och ingen förväntar att du kan flytande engelska.
 
ELTiS testet bestod alltså av en hörförståelse som var 25 minuter och en läsförståelse som var 45min. Jag har hört många säga att det är super lätt men håller inte riktigt med. Eller alltså i början av varje del i hörförståelsen berättar de vad  man ska göra, inget konstigt med det, men när de sedan började prata fattade jag ingenting. Det var inte det att jag inte förstod engelskan, tvärtom, den var super enkel men jag fattade inte vad jag skulle göra. Har fortfarande inte en aning. Första delen bestod utav fyra(?) bilder och under varje bild stod det fyra alternativ så jag tänkte att de skulle att prata om varje bild och  att man sedan skulle välja det alternativ som passade bäst men de läste typ exakt upp alternativen som stod på pappret. Så jag gissade vilt, men men.. Så tipset är att verkligen lyssna när de går igenom instruktionerna! Resten av hörförståelsen kändes i alla fall lätt!
 
Provet bestod av multiple choice questions och  formuläret vi fyllde i, såg ugefär ut såhär. 
 
Läsförståelsen bestod också i olika moment. Det handlade om att läsa olika texter och svara på frågor vilket jag tyckte var relativt lätt. I en annan del handlade om ordförståelse så det stod meningar och i varje mening var det ett ord som fattades. Så du skulle alltså välja vilket av alternativen som passade in i luckan. Jag tyckte den delen var lite svårare då det var många ord som jag inte kände igen. Men överlag var det lätt och som jag sa tidigare är det inget att oroa sig för. Du far till USA för att lära dig och ingen förväntar sig att din engelska är perfekt! JAg har även hört från explorius att vi Scandinavier är väldigt bra på engelska i jämförelse med andra länder och att vi därför inte har något att oroa oss för!
Här är ett exempel på hur ordförståelse delen ståg ut som jag hittade på ELTis- testets hemsida. 

Kommentarer
Postat av: Ida B

Hej! Jag heter Ida och ska också åka till USA i höst! :D Funderar på om jag ska ta med min dator eller istället köra på iPad och några hårddiskar att spara bilder på istället! Har du funderat något på hur du ska göra än? :)

Svar: Hej! Vad roligt att du också ska åka! Och med Explorius dessutom, då kanske vi ses i New York!

Har också funderat en del på hur man ska göra och personligen tror jag att det blir absolut enklast med dator! Jag Tänker att vi kanske kommer att skriva uppsatser osv och då känns en dator mycket mer praktiskt. Även om den väger en del tror jag att det är värt det!:)

Jag funderar dock på om man kan lyckad smuggla med skoldatorn för min egen är så stor! Hoppas svaret hjälpte lite! :D
Kram
Sofie None

2014-03-07 @ 20:44:34
URL: http://idaintheus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0