visumansökan

I förra inlägget skrev jag att jag varit på ambassaden för att söka visum och då är det inte mer än naturligt att fundera vad det är. Det är nämligen så att alla som ska åka till USA för att jobba eller studera, och därmed stanna i mer än 90 dagar, behöver ansöka om ett så kallat visum. Visumet är beviset att du har tillåtelse att stanna i landet och för att få ett sådant måste man gå igenom en relativt komplicerad men framförallt tidskrävande ansökan. 
 
Det första som hände var att jag fick mitt visumunderlag (DS-2019) skickat från USA. När visumunderlaget hade kommit var det dags att göra en online ansökan (DS-160). I den fick jag fylla i olika uppgifter om mig själv och min placering i USA. Jag fick även svara på massa olika frågor. Den ena löd ungefär som följer, fast på engelska; har du några planer på att genomföra några teroristiska handlingar under din vistelse i USA? Det kändes otroligt konstigt att ens behöva svara på en sådan fråga men de ställer förmodligen sådana frågor för att skrämma iväg eventuella terrorister... För mig som ABSOLUT INTE har några sådana planer fanns det ändå en rädsla att jag skulle råka trycka i fel svarsalternativ, så jag vet inte hur många gånger jag kollade mina svar...
I sitt DS-160 behövde man även ladda upp en bild på sig själv, tagen mot en vit bakgrund och i färg. På bilden skulle man inte heller le och ansiktet skulle vara centrerat i mitten och vara mellan 2,8-3,8 cm stort(?). Det var väldigt många restriktioner hur över hur fotot skulle se ut och då man även skulle ha med sig en utskriven bild till ambassaden valde jag att gå till en studio och ta fotografierna.
När online ansökningarna var klara och vi hade betalat in de två avgifterna (en SEVIS avgift och en avgift för själva visumet) fick man en kod så man kunde gå in och boka en tid för sin intervju på den amrikanska ambassaden. 
 
Men man var fortfarande inte riktigt klar när detta var gjort. Utan man behövde även gå till Skatteverket och be dem skriva ut ett personbevis med alla relationer samt att mina föräldrar behövde skriva ett papper som bevisade att de stod för alla eventuella utgifter. Efter det var man i princip redo för intervjun vilket verkligen var en underbar känsla!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Vill du göra länkbyte?

Svar: Hej! Det kan vi absolut göra, lägger till dig nu. Har du fått veta något mer om värdfamilj?:) Kram
Sofie None

2014-07-30 @ 13:15:31
URL: http://mathildaintheus.blogg.se
Postat av: Viktoria

Hej där! Taggad på ett länkbyte? :)

Svar: Hej! Det låter super bra, lägger till dig nu:) Ser att du far om två dagar, hur känns det? Kram
Sofie None

2014-07-31 @ 12:29:52
URL: http://viktoriaslouisiana.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0